ליסינג תפעולי
מעוניין לרכוש צי מכוניות לחברה שלך? יפה מאד. קח בחשבון שמדובר בהוצאה כספית כבירה. אם נוסיף לכך את עשרות (ואולי מאות) אלפי השקלים שיש להוציא במספר מצומצם של תשלומים, מבינים מדוע העובדים שלך עדיין מסתמכים על התחבורה הציבורית. ליסינג, ובעיקר ליסינג תפעולי, עשוי להיות הפתרון האידיאלי עבורך.
מהו בדיוק ליסינג תפעולי?
ברמה הכללית, ליסינג תפעולי הוא עסקה למימון רכב, בה חברה או אדם פרטי מקבלים רכב לתקופה ארוכה (לרוב, כשלוש שנים), וזאת תמורת תשלום חודשי קבוע. האחרון כולל לעיתים גם את כל הטיפולים הנוגעים למכונית, לרבות הטסטים, הביטוחים, הרישוי וכן הלאה. מעבר לכך, סכומו הכולל נוטה להיות נמוך יותר מאשר מחיר המחירון של הרכב.
הצורה הנפוצה ביותר של עסקאות מסוג זה היא ליסינג תפעולי לעסקים. בשיטה זו, חברה מסויימת במשק משתפת פעולה עם גורם בתחום הליסינג, ולמעשה מעניקה לו את האחריות הבלעדית לספק לה את כלל המכוניות שיהיו ברשותה. חברות הליסינג מציעות מגוון עצום של כלי רכב, כך שכל גוף עסקי יוכל לבחור בדגמים שמתאימים לצרכים הייחודיים שלו.
נעים להכיר: ליסינג תפעולי פרטי
עד לפני מספר שנים, הליסינג התפעולי היה מנת חלקן של החברות הגדולות בשוק העבודה הישראלי- ותו לא. אדם פרטי אשר היה מעוניין להשכיר רכב לטווח ארוך נאלץ לבחור בשיטה של ליסינג פרטי, אשר אינה כוללת בתוכה את הטיפולים השונים של אחזקת הרכב.
עם זאת, העלייה במחירי אחזקת הרכב, והעובדה שרבים בציבור הישראלי כלל לא לעמוד בזה, הביאו לשינוי. נוצר קהל צמא של עסקאות ליסינג תפעולי, גם במגזר הפרטי, והפיתרון לא איחר לבוא. כיום, עסקאות ליסינג תפעולי פרטי מצליחות מאד בקרב אנשים מן המניין, כך שסביר להניח שהמגמה רק תגבר.
יבש, חלקי או מלא?
עסקאות ליסינג תפעולי כוללות מספר גורמים שאין להתעלם מהם. הדבר הראשון: מספר הקילומטרים. הלקוח חותם עם חברת הליסינג על חוזה המגדיר, ביו היתר, את המרחקים שהוא יכול לעבור עם הרכב, וחריגה מהם עלולה לבוא לידי ביטוי בצורה של קנס מיותר. נקודה נוספת: עסקאות ליסינג רבות מבוססות על תשלום מקדמה מצד הלקוח, וכן אפשרות להשלים את הסכומים הנדרשים לרכישה בתום החוזה.
מעבר לכך, קיימים סוגים שונים של עסקאות ליסינג מהפן הזה. הליסינג התפעולי היבש, למשל, כולל בתוכו את דמי השכירות, בעוד שהשירותים הנלווים ניתנים בתוספת תשלום. בליסינג תפעולי חלקי התשלום מהווה את דמי השכירות, אך חל גם על מרכיבים שונים ברכב, דוגמת אגרת הרישוי והביטוח.
הסוג השלישי, ליסינג תפעולי מלא, הוא המקיף ביותר, ולכן מועדף על ידי חברות רבות במשק הישראלי. התשלום בו ניתן עבור השכירות, השירותים, הטיפולים, הטסטים ובעצם- מה לא? כל שנותר לחוכר, אם כן, הוא לשלם את מחירי הדלק.
החסרונות של ליסינג תפעולי
עד כה, מנינו בעיקר יתרונות של הליסינג התפעולי, ובעיקר נוחות התשלומים והחיסכון במאמצים ובכאב ראש. בצד השני של המתרס, לעומת זאת, ניתן להצביע על כמה בעיות מובנות בתוך עסקאות מסוג זה. ביניהן, אפשר למנות את העובדה שבדרך כלל הרכב אינו רשום על שמו של הנוהג בו, על כל המשתמע מכך, וכן את החוזה "הכובל": יציאה מעסקת ליסינג תפעולי, או חריגה מסעיפיה, מביאה להוצאות שבהחלט לא היו בתכנון.